میلاد ساقی کوثر

میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، مبارک باد . .

ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود/خاک تا هفت آسمان، بغض تغزل کرده بود
حتم دارم در شب میلادت، ای غوغاترین / حضرت حق نیز در کارش تأمل کرده بود
هر فرشته، تا بیایی، ای معمایی ترین / بال های خویش را دست توسل کرده بود

.....................................................................

 

کعبه؛ زادگاه علی علیه السلام،
حضرت علی(علیه‌السلام) در صبح جمعه روز سیزدهم رجب، ده سال قبل از بعثت در مکه در درون خانه کعبه متولد شد، و این از افتخارات و امتیازات بی‌نظیر زندگی علی(علیه‌ السلام) است که در مقدس‌ترین مکان یعنی کعبه تولد یافت، و این مطلب از نظر تاریخی و روایات شیعه و سنی، قطعی است، و علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر، جلد ششم، این موضوع را از شانزده کتاب اهل تسنن نقل کرده است.[۱]

آری! زادگاه حضرت علی(علیه‌السلام) مکانی است که طوافگاه پیامبران، و کانون توحید و خداپرستی، و مورد احترام همه ادیان و قبایل بود، بنابراین او خانه‌زاد خدا است و مولود مقدس‌ترین مکان و باصفاترین و مهم‌ترین ماه‌ها، ماه رحب، و بهترین ساعت و روز، صبح جمعه می‌باشد.
ابن صباغ مالکی که از دانشمندان معروف اهل تسنن است در این باره می‌نویسد: «فرزند پاک، از نسل پاک، در جای پاک به دنیا آمد،‌چنین شکوهی از چه کسی دیده شده است؟! شریف‌ترین مکان حرم، مسجدالحرام است، شریف‌ترین مکان مسجد، کعبه است، هیچ کس جز علی(علیه‌السلام) در کعبه دیده به جهان نگشود، بنابراین کودک کعبه، دارای شریف‌ترین مقام‌ها است،‌مولودی که در بهترین روزها (جمعه) در ماه صلح و صفا(رجب) در خانه خدا، جز امیر مؤمنان علی(علیه‌السلام) کیست؟»[۲]
چگونگی ولادت علی(علیه‌السلام) در کعبه چنین بود: مادرش فاطمه(علیهاالسلام) همواره کنار کعبه می‌آمد و به راز و نیاز و طواف کعبه می‌پرداخت، تا اینکه روزی دیدند این سیده دودمان هاشم با حالتی ملکوتی در کنار کعبه، دست به دامن خدا شده و عرض می‌کند: «پروردگارا! من به تو و به پیامبران و آنچه از جانب تو آورده‌اند ایمان دارم، من سخن جدم ابراهیم خلیل(علیه‌السلام) را تصدیق می‌کنم، او بنای کعبه را ساخت. پروردگارا! به حق آن کس که این خانه را ساخت و به حق این مولودی که در رحم دارم، وضع حمل مرا آسان گردان.»
در همین لحظه، دیوار کعبه شکافته شد، فاطمه(علیهاالسلام) به درون کعبه وارد شد، آن دیوار مانند اول به هم پیوست، حاضران حیران و شگفت زده شدند، شب و روز سخن از این حادثه عجیب در زبان‌ها بود، نه کلید، در خانه را می‌گشود و نه کلنگ در ساختمان کعبه اثر می‌کرد،همه دریافتند که این حادثه امر الهی است، پس از سه روز فاطمه(علیهاالسلام) از خانه کعبه بیرون آمد، دیدند کودکی نورانی در آغوش دارد، از او چندین پرسش نمودند، او در پاسخ گفت: «هنگامی که وارد خانه کعبه شدم، از میوه‌های بهشتی که در آنجا بود خوردم، و چون خواستم از خانه خدا بیرون آیم، از منادی غیبی شنیدم که گفت: «ای فاطمه! نام فرزندت را «علی» بگذار و خداوند علی اعلا، می‌فرماید: «من نام او را از نام خود گرفته‌ام.»[۳]
در کعبه شد ولادت و به محراب شد شهید
نازم به حسن مطلع و حسن ختام او
بسیاری از دانشمندان اهل تسنن، روایات ولادت علی(علیه‌السلام) در کعبه را «متواتر» دانسته‌اند، یعنی به قدری در این مورد، روایت زیاد نقل شده که انسان یقین به صحت آن پیدا می‌کند.[۴]

یاد امام

متن زیر فرازهائى از زندگى حضرت امام خمینى - سلام الله علیه - است كه پس از توضیحات معظم له، فرزند گرامى ایشان حضرت حجت ‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینى نوشته و سپس حضرت امام آن را اصلاح نموده است:

بسمه تعالى

به حسب شناسنامه شماره : 2744  تولد: 1279 شمسى در خمین، اما در واقع 20 جمادى‏الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق اول مهر 1281 شمسى است. (18 جمادى‏الثانى 1320 مطابق 30 شهریور 1281 صحیح است)

نام خانوادگى: مصطفوى; پدر: آقا مصطفى; مادر: خانم هاجر (دختر مرحوم آقامیرزا احمد مجتهد خوانسارى الاصل و خمینى المسكن)

صدور در گلپایگان به وسیله صفرى‏نژاد رئیس اداره آمار ثبت گلپایگان در خمین در مكتبخانه مرحوم ملا ابوالقاسم تحصیل شروع و نزد مرحوم آقاشیخ جعفر و مرحوم میرزا محمود (افتخار العلماء) درسهاى ابتدایى سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج میرزا محمد مهدى (دایى) مقدمات شروع و نزد مرحوم آقاى نجفى خمینى منطق شروع و نزد حضرت‏عالى (×) ظاهرا (سیوطى و شرح باب حادى عشر و) منطق و مسلما در مطول مقدارى. در ادراك كه سنه 1339 قمرى براى تحصیل رفتم نزد مرحوم آقا شیخ محمد على بروجردى مطول و نزد مرحوم آقا شیخ محمد گلپایگانى منطق و نزد مرحوم آقا عباس اراكى شرح لمعه پس از هجرت به قم به دنبال هجرت مرحوم آیت ‏الله حاج شیخ عبدالكریم - رحمة الله علیه - (ظاهرا هجرت ایشان رجب 1340 قمرى بود) هجرت آیت‏الله حائرى به قم رجب 1340 و نوروز 1300 شمسى است) تتمه مطول را نزد مرحوم ادیب تهرانى موسوم به آقا میرزا محمد على و سطوح را نزد مرحوم آقاى حاج سید محمد تقى خوانسارى مقدارى و بیشتر نزد مرحوم آقا میرزا سید على یثربى كاشانى تا آخر سطوح و با ایشان به درس خارج مرحوم آیت ‏الله حائرى (حاج شیخ عبدالكریم) مى‏رفتیم و عمده تحصیلات خارج نزد ایشان بوده است. و فلسفه را مرحوم حاج سید ابوالحسن قزوینى و ریاضیات (هیئت، حساب) نزد ایشان و مرحوم آقامیرزا على اكبر یزدى. و عمده استفاده در علوم معنوى و عرفانى نزد مرحوم آقاى آقامیرزا محمد على شاه‏آبادى بوده است پس از فوت مرحوم آقاى حائرى با عده ‏اى از رفقا بحث داشتیم تا آنكه مر حوم آقاى بروجردى - رحمة‏الله - به قم آمدند براى ترویج ایشان به درس ایشان رفتم و استفاده هم نمودم و از مدتها قبل از آمدن آقاى بروجردى عمده اشتغال به تدریس معقول و عرفان و سطوح عالیه اصول و فقه بود پس از آمدن ایشان به تقاضاى آقایان; مثل مرحوم آقاى مطهرى به تدریس خارج فقه مشغول شدم و از علوم عقلیه بازماندم و این اشتغال در طول اقامت قم و مدت اقامت نجف مستدام بود و پس از انتقال به پاریس از همه محروم و به امور دیگر اشتغال داشتم كه تاكنون ادامه دارد. نام عیال اینجانب خدیجه ثقفى معروف به قدس ایران، متولد 1292 شمسى، صبیه حضرت آقاى  حاج میرزا محمد ثقفى طهرانى.

تاریخ ازدواج: 1308; فرزند اول: مصطفى، متولد: 1309 شمسى; 3 دختر در قید حیات با یك پسر، احمد متولد: 1324; دختران به ترتیب سن: صدیقه، فریده، فهیمه، سعیده و بعد از احمد، لطیفه; آخرین فرزند در حیات احمد.

پی ‏نوشت:

× منظور آیت الله پسندیده مى‏باشند.

عروسی خوبان

مراسم ازدواج آقای محمدرضا مسعودی با حضور گرم دوستان وآشنایان واهالی روستاهای گز و اصقول در تالار صدف بیرجند برگزار شد.با تبریک به خانواده های محترم مسعودی ودرانی پور برایشان ارزوی موفقیت دارم.

آقا داماد...............................................................................................

شادی دوستان..................................................

حضور گرم دوستان ........................

..............................

سه تن از مهمانان خردسال مراسم....................

خانواده ی حسینی (دایی های داماد وعروس).................

حسن ختام عروسی با خواندن اشعار سنتی (بلغ العلی به کماله....................

میلاد امام جواد

ولادت نهمین فروغ ولایت، امام محمد تقی الجواد علیه السلام مبارک باد

ولادت امام جواد عليه السلام

پايان انتظار

47 سال از عمر شريف امام رضا عليه السلام مي گذشت، ولي هنوز آن حضرت صاحب فرزند نشده بود. اين موضوع براي شيعيان و دوستداران اهل بيت نگران کننده بود؛ زيرا همگان مي دانستند که براساس روايات رسيده از پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام ، امام نهم فرزند امام رضاست. به همين دليل مشتاقانه در انتظار بودند تا خداي متعال پسري به ايشان عنايت بفرمايد. گاهي بعضي از دوستان، از حضرت پرسش هايي در مورد امام بعدي مي کردند. امام رضا عليه السلام آنان را دلداري مي داد و مي فرمود: «خداوند پسري به من خواهد داد که وارث من و امام پس از من خواهد بود». سرانجام روزهاي انتظار به پايان رسيد، گلشن رضوي به بوي خوش گل محمدي معطر شد و امام جواد عليه السلام در دهم رجب سال 195 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود.

دلها زقدم دوست شاد است امشب
سیراب زچشمه ی مراد است امشب
بشگفته تقی شکوفه ی باغ رضا
فرخنده ولادت جواد است امشب

********************

امام جواد(ع): مؤمن به سه ویژگی نیاز دارد:
توفیق از جانب خدا، واعظی از درون و پذیرش نصحیت از ناصحین.
ولادت جواد الائمه برشما مبارک باد
***************************

امشب رضویون همه شادند
دل در حرم رضا نهادند همه
عیدى ولادت از پدر مى‏ گیرند
خشنود ز مقدم جوادند همه
*************************

خوش باش كه قلب شيعه شاد است امشب
كار همه بر وفق مراد است امشب
درهاى بهشت آرزو باز شده است
چون شام ولادت جواد است امشب

غیبت

پيامبر صلى الله عليه و آله:

أَتَدرونَ مَا الغيبَةُ؟ قالوا: اَللّه  وَرَسولُهُ أَعلَمُ، قالَ: ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَهُ قيلَ: أَرَأَيتَ إِن كانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ: إِن كانَ فيهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتُهُ وَإِن لَم يَكُن فيهِ ما تَقولُ فَقَد بَهَتَّهُ؛

آيا مى دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زده اى.

لترغيب و الترهيب، ج3، ص515، ح31)

مطلب جالب

۱

تعیین قبله

گروه فرهنگی مشرق - هر ساله در روزهای 7 خرداد و 23 تیر فرصت خوبی برای تعیین دقیق قبله پیش می‌آید. در این دو روز آفتاب در ظهر مکه، درست عمود بر خانۀ کعبه قرار می‌تابد. بدین لحاظ هر کس در هر کجای کرۀ زمین اگر خورشید را ببیند و رو به آن بایستد در واقع رو به قبله ایستاده است. ظهر شرعی در مکه به ساعت رسمی ایران ساعت 13:48 دقیقه است (حدود سه ربع پس از ظهر شرعی در تهران).
نحوۀ به دست آوردن سمت قبله به این صورت است که یک شاخص عمودی یا لبۀ یک دیوار را در نظر بگیرید و خط سایه را در ساعت 13:48 دقیقه روی زمین ترسیم کنید. این خط که به سمت جنوب غربی است سمت قبله را نشان می‌دهد
.

لیله الرغایب

لیلة الرغائب چگونه شبی است؟

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

" التماس دعا"

این الرجبیون

ماه رجب، زندگي و تولـدي دوباره را بـه عاشقان نويد مي دهد. رجب فصل جديدي در كتاب زندگي مي گشايد كه از عطر دل انگيز نيايش سرشار است. رجب؛ ماه توحيد و هم نشيني با محبوب و موسم نجوا و سخن گفتن با حضرت دوست (جل ذكره) است. ماهي است  كه رشته پيوند از پا فتادگان طريق دوست با اوست. اهل مراقبه سالي را به انتظار فرا رسيدن آن، روز شماري مي كنند تا شب هايش را با خداوند خود خلوت كنند و راز دل با او بگويند و چه زيباست حال وارستگاني كه دل از تمام تعلقات و وابستگي ها كنده اند و تمام همت خويش معطوف صاحب دل كرده اند و در اين ماه ندا برداشته اند:
فقد انقطعت اليك همتي و انصرفت نَحوكَ رغبتي فانت لاغَيرك مرادي و لك لا لسواك سهري و سُهادي.
توجهم از همه بريده و تنها به تو پيوسته است و ميل و رغبتم فقط به سوي تو منصرف شده است، پس تويي مقصودم نه غير تو و تنها براي توست شب بيداري و كم خوابي ام.
رجب نام نهري است در بهشت كه از عسل شيرين تر و از شير سفيدتر، هركس در اين ماه روزه دارد، از آن نهر آب مي نوشد، بر ماه رجب، رجب الأصب، يعني ماه ريزش رحمت خداوند بر مردم، مي گويند." رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتي است وهفتمين ماه از ماههاي قمري و ماهي بسيار شريف و از ماههاي حرام است. پيامبر اكرم(ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده و مهربان است. هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، موجب خشنودي خدا مي شود و غضب الهي از او دور مي گردد و دري از درهاي جهنم بر روي او بسته مي شود. و نيز ازحضرت رسول (ص) روايت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمى‏رسد و جنگيدن با كافران در اين ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، موجب خشنودى خداي بزرگ مي‌گردد و غضب الهى از او دور مي گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.
همچنين حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود: هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، آتش جهنم يك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگيرد بهشت بر او واجب مي‌گردد.

تبریک

آقای سید علیرضا حسینی آغاز زندگی مشترک خود را جشن گرفتند.با تبریک خدمت ایشان وارزوی موفقیت وسربلندی برای ایشان.

 

ما وامام زمان ما

سید بن طاووس از علمای ربانی شیعه، در یکی از شب ها به سوی سرداب مقدس روانه می شود تابلکه نشانی از یوسف فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاید.

وقتی سید داخل سرداب می شود چشمانش به جمال جمیل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف روشن می گردد. حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آن نیمه های شب در حالی که محبان و شیعیانش در خواب آسوده آرمیده اند، برای بخشوده شدن آنان از گناهانشان در پیشگاه خداوند سبحان، دعا می کند و از خدای مهربان نجات و سعادت شیعیانش را مسألت می کند و می فرمایند:

"پروردگارا، شیعیان ما از ما هستند، از زیادی گِلِ ما خلق شده‌اند

و به آب ولایت ما عجین گشته‌‌اند، خدایا آنها را بیامرز و گناهانشان را عفو فرما،

آنها را روز قیامت در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه مفرما

چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و ثوابشان کم است

از اعمال من بردار و به صواب آنها بیفزای." (بحارالانوار، ج53، ص302)

وقتی امام منتظرمان همواره به یاد ماست و برایمان دعا می کند، چرا ما به یادش نباشیم؟

چرا ما یادش را همواره زنده نکنیم؟

چرا ما نکوشیم که به حضرتش خدمت کنیم؟

چرا ما نکوشیم که حقوق حضرت را رعایت نکنیم؟ 

چقدر غربت ،

چقدر مظلوميت ...

امام زمان هميشه به ياد ما شيعيان می باشد و براي ما اشك مي ريزد و دعا مي كند... ما چطور؟!

منتظر فرج الهی باشید و از لطف الهی مایوس نشود و بدانید که محبوب ترین کارها نزد خداوند است/امام علی(ع)

در طول روز چقدر به یاد امام زمان (عج) هستیم؟

سندقدیمی

روز مادر

بـيـستم جمادي الثاني، مـيلاد با سعـادت دخت نبـوت، ام امامت، قطـب دايـره وجود، حبـيبه ذات ربّ العـالمين، پاره تن رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم)، زوجه  اميـرالمؤمنيـن عليّ مرتضي(عليه السلام) وامّ الائمة النقباء والنّجباء حضرت فاطـمة الزهـراء (عليها السلام) بر فرزند برحقش، يگانه منجي عالم بشريت حضرت صاحب‌العصروالزّمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف)و نيز بر شيـعيان و محبين آن حضرت مباركباد. همچنين روز مادر و سالروز ولادت حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را گرامي مي‌داريم.

 

سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر

قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه زنان عالم مبارک باد . .

گرامیداشت روز مادر، گرامیداشت فرشته ای آسمانی است

که خداوند به هر انسانی در روی زمین یکی از آنها را هدیه داده است

فقط و فقط یکی که هیچ جایگزینی ندارد. فرشته مهربان زندگی من

روزت مبارک.

 

اصقول از نگاه دوربین

غروب خورشید ازبالای کوه اشپنی در شمال اصقول

به اختلاف ارتفاع خانه ها توجه کنید...

خوشا اصقول وچشم انداز زیبای قلایش(کمر قلا)

 

اصقول سرسبز.......

طرح هادی در این مکان چگونه خواهد بود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طرح هادی در این مکان چگونه خواهد بود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

کوه های اطراف روستا رنگابه رنگ هستند مثل..............................

جوابیه ی

وای بر تمام ما هایی که روز معلم را تبریک می گویم ولی به دیگران توهین می کنیم کاش همینقدر را از روز معلم یاد می گرفتیم تا حتی اگر اتفاقی در گذشته به خاطر رشوه دادن یا به گفته شما نفوذ یا هر چیز دیگری افتاده است و بین دو روستا که اندازه سرسوزنی هم در این دنیای بزرگ نیستند امروز در پیش روی تمام دنیا به روستای همسایه تان که همه شما با مردم آن روابط نزدیکی دارید توهین نمی کردید. که اگر باب اینگونه توهین ها باز شود برای هیچ کس نه گزی نه اصقولی نه چنشتی و نه بیدمشکی ارزشی نخواهد ماند . آقای طالبی عزیز از شما بعید بود . دنیا خیلی بزرگتر از این وبلاگ ها و از این روستا های 100 و 200 نفری است


پیام بالا در خصوص پست تاریخچه تاسیس دبستان اصقول ارسال شده است که به قلم آقای علی اکبر سجادی نوشته  شده است.

در متن مذکور هیچ گونه قصدی در خصوص توهین به اهالی روستا های مجاور وجود نداشته است .جز اینکه قرار بوده دبستان در گز تاسیس شود ولی بنا به دلایلی به اصقول منتقل شده است .تنها عبارتی که شاید بوی توهین از آن بیاید شعری است که آقای سجادی ادعا نمود ه اند اهالی اصقول می خواندند.

در صورتی که همسایگان عزیز این موضوع را توهین تلقی می کنند عذر خواهی می کنم.

گلچین روزگار

مرحوم مغفور سالارخداداد یعقوبی که از کشاورزان قدیمی وسالخورده اصقول بود دارفانی را وداع گفت .با عرض تسلیت به خانواده ی محترم ایشان برای آن مرحوم غفران الهی مسئلت دارم.

برای شادی روح این عزیر یک فاتحه و صلوات ختم نمایید.


انا لله و انا الیه راجعون
خانواده محترم یعقوبی

درگذشت پدر دلسوز و زحمت کشتان، بزرگ خاندان یعقوبی شادروان سالار خدادداد یعقوبی را به شما و سایر دوستان و بستگان تسلیت عرض می نماییم.
از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان طول عمر با عزت و صبر جمیل را مسئلت دارم
.

 

پیوند خجسته

مراسم عقد بندانی جناب آقای محمود علی پور فرزند جناب آقای سعید علی پور که با خانواده ی محترم جناب آقای سید محمد علی رضوی وصلت نمود ه اند عصر پنجشنبه با حضور هم ولایتی های عزیز برگزار شد.با عرض تبریک ....................... 

۱-آقا داماد

۲-آقای سعید علی پور معلم پیش کسوت -پدر داماد

۳-جناب آقای سید محمد علی رضوی در حال امضا دفتر

۴-حضور گرم دوستان

 

۵-حضور گرم دوستان

۶-حضور گرم دوستان

۷-حضور گرم دوستان

۸-حضور گرم دوستان

۹-.............

هفته معلم

چگونگی تاسیس دبستان اصقول از زبان جناب آقای علی اکبر سجادی از نخستین دانش اموزان دبستان اصقول به نقل از وبلاگ ایشان .

" تاسیس دبستان اصقول"

در مهر ۱۳۳۹ در سن پنج سالگی در کوچه های اصقول در حال بازی بودم که ناگهان خویشاوند عزیز ومحترم جناب آقای حاج میرزانجفعلی خزاعی را مشاهده نمودم به اتفاق آقایی قد بلند وخوش تیپ که تا آن زمان ندیده بودم راه افتاده واسم مرا هم یاد داشت نمودند پس از سوال وجستجو متوجه شدم مدیر دبستان آینده  می باشد که در آن موقع دبستان را در روستای گز تاسیس نموده بودند ولی بزر گان اصقول بخاطر نفوذی که داشتند ودر آن زمان افرادی بسیار متمول وباوقار وباسواد بودند  سعی داشتند به علت اینکه اولویت  بااصقول می باشد واز نظر جمعیتی وخیلی مسایل دیگراصقول حرف اول را در منطقه میزددبستان را به اصقول منتقل نمایند وپس از چند روز اهالی اصقول وسایل مدیر و مدرسه را بر الاغ بار نموده وباشعار: سر گدار علیان      مدیر رابرداصقولیان دبستان را در بهترین منزل روستابا۱۰۰نفر دانش آموز تاسیس نمودند.که به حق در آن زمان ساختمان مذکور   از هر لحاظ شایسگی برای مدرسه را داشت وقرار شده بود دانش آموزان اصقول مبلغ ناچیزی بابت اجاره منزل سالانه به مرحوم کربلایی سید ابوالقاسم قاسمی  به پردازند وشاگردان گز وچنشت و  بید مشک چون ایاب وذهاب می نمودند از این بابت معاف باشند . و روز شروع مدرسه هر دانش آموزی با یکی از اعضای خانواده در جلوی مدرسه ایستاده بود که حقیر هم باشوهر خاله ام که خداوند رحمتش نماید مرحوم سید ابوالقاسم سجادی که مردی کهن سال وبسیار دوست داشتنی ومتین بود و مرا همپای  فرزندانش دوست می داشت. به مدرسه رفتم و درسم را در سن پنج سالگی شروع نمودم آقای جوانمرد که بحق معلمی لایق بود و شعر ایرج میرزا را که در وصف استاد سروده در وبلاگم شایسته ومصداق ایشان دانسته وبرای یادی از آن معلم مرحوم یادداشت نمودم .

گفت استاد مبر درس از یاد

یاد باد آن چه مرا گفت استاد

یاد باد آن که مرا یاد آموخت

آدمی نان خورد از دولت یاد

هیچ یادم نرود این معنی

که مرا مادر من، نادان زاد

پدرم نیز چو استادم دید

گشت از تربیت من آزاد

پس مرا منت از استاد بود

که به تعلیم من استاد استاد

هر چه می دانست آموخت مرا

غیر یک اصل که نا گفته نهاد

قدر استاد نکو دانستن

حیف استاد به من یاد نداد

 


هفته معلم را به تمامی معلمین عزیز مخصوصا معلمینی که در دبستان اصقول در طول حدود ۵۰سال تدریس می کردند تبریک می گویم.ومخصوصا به معلمین خود در دوران دبستان:

۱-خانم زهرا جعفری جم معلم کلاس اول

۲-خانم رفعت صمیمی معلم کلاس دوم

۳-خانم کنیز گلدانی معلم کلاس سوم

۴-جناب آقای سید حشمت الله طالبی معلم کلاس چهارم وپنجم

راه کوه

راه کوهستانی بیرجند اصقول در حدفاصل حسن آباد تا اصقول در دست احداث است که با آسفالت آن فاصله بیرجند تا اصقول ۴۷ کیلومتر خواهد بود.

۱

۲

۳

۴

یاد گار گذشتگان در اصقول

۱-قفل قدیمی مشهور به قفل کیلویی

۲-چراغ پریموس برای پختن غذا

۳-چراغ والر کوچک برای پختن غذا وگرم کردن خانه

۴-چراغ والر برای پخت غذا وگرم کردن خانه

۵-آفتابه ی مسی

۶-دبه مخصوص روغن مخصوصا در مسافرت

۷-کتری قدیمی مسی

۸-دیگ مسی

 

اصقول جمعه 8اردیبهشت

کشمان باغ

کشمان باغ و"هاون خدا"

کوچه باغ در اصقول

کشمان در ده

احسان وابوالفضل در کشمان باغ

دختر خورشید ,همسر ماه

ای کاش فدک این همه اسرار نداشت


ای کاش مــدینه در و دیـوار نداشــــت

 

فریـــاد دل محـــسن زهرا ایــن بود


ای کاش در سوخته مسمار نداشت

.......................................

مسلمانان چرا شب دفن شد صدیقه کبری؟
چرا گم شد نشان قبر آن انسیه حوراء؟
هنوز از رحلت ختم رسل نگذشته ایامی
نگین خاتم پیغمبران بشکست واویلا . . .

 ..................................

ایام شهادت بانوی دو عالم تسلیت باد.

محبوب ترین نام دختر در اصقول

محبوب ترین نام دختر در اصقول دو نام"فاطمه وزهرا " می باشد.بیشتر خانواده های اصقول نام مادر خانواده ویا یکی از دختران فاطمه یا زهرا می باشد.در زمان قدیم "فاطمه نسا"دارای فراوانی بالا در اصقول بود.که در سال های اخیر از اسم مرکب استفاده نمی شود.

اب خزر در راه اصقول

مژده به هم ولایتی های عزیز

آب دریای خزر در راه اصقول است .

محمود احمدي نژاد که صبح ديروز به منظور شرکت در مراسم کلنگ زني طرح عظيم انتقال آب از درياي خزر به دشت مرکزي ايران به استان مازندران سفر کرده بود، فرمان آغاز اجراي اين پروژه بزرگ را با رمز يا مهدي (عج) صادر کرد.

رئيس جمهور در اين مراسم اظهار داشت: اين پروژه عظيم به دست متخصصان، کارگران، مهندسان و مجموعه اي از شرکت هاي توانمند ايراني و جوانان برومند انقلاب اسلامي آغاز مي‌شود که مايه افتخار کشور است.

محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو ،تامين آب شرب و صنعت، توسعه صنايع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحي هدف، رشد و توسعه شهرهاي حاشيه کوير، توسعه کشاورزي صنعتي با افزايش پساب حاصل از طرح و تعادل بخشي سفره هاي آب زيرزميني را از اهداف مهم اين طرح بزرگ خواند.

وي افزود: طرح شيرين سازي و انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي از دو سال پيش در دستور کار وزارت نيرو قرار گرفت و با پيگيري هاي رييس جمهوري اين کار سرعت بيشتري يافت.

وي سيماي کلي طرح را شامل سه مسير دانست و گفت: مسير الف از ساري آغاز شده و با گذر از سمنان، قم و کاشان به اصفهان خواهد رسيد.

وي مسير «ب» را از خليج گرگان يک شاخه به سبزوار و يک شاخه به بيرجند و ديگري را به يزد اعلام کرد و گفت: مسير«ج» مسير جنوبي است که از غرب بندرعباس به گلگهر مي رسد.

بهار

۱

۲

 

۳

۴

۵

اصطلاح اصقولی

چند اصطلاح در زبان محلی اصقول وجود دارد که اگر آنها را در محاورات روزانه در شهرهای دیگر به کار ببریم  یا بنویسیم باعث برداشت اشتباه دیگران می شود از جمله:

۱-شور دادن .در اصقول ربطی به نمک یا شوری ندارد بلکه به معنی "به هم زدن "می باشد

۲-برق.در اصقول به محل انشعاب جوی آبیاری مزارع گفته می شود.

۳-چک با فتح "چ".به معنی سهم یک نفر هنگام تقسیم املاک می باشد.

۴-نیکل :به معنی سنگ یا علامت دیگری است که مرز بین دو زمین را مشخص می کند.

۵-کیک .به حشره ی کک گفته می شود.

۶-شمال.به نسیمی که هز سمت شمال می آید وگاهی به باد ارام وسرد گفته می شود.

 ۷-جک.به آغوز گفته می شود .

فاطمیه

این روزها که یاس علی قد خمیده است

دل بیشتر برای ظهورت تپیده است

العجل یا مولانا یا صاحب الزمان

شهادت مادرم افسانه نیست........................................

بگو مادرم بگو تو را کجا بیابم
...
من پشت تمام درهای سوخته را نگریسته ام
و به کوچه های شهر مدینه سرک کشیده ام
تا عِطر تو را احساس کنم
بگو مادرم بگو
کدامین خاک پاک تو را در بر گرفته
ای بیان پاک و ساده خدا، در حریم سبز باور من

ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.

عروسی خوبان

۱

۲

۳


مراسم ازدواج اقای سید جواد موسوی که با خانواده ی آقای حاج سید محمد محمدی وصلت نموده اند.امشب در تالار مداین بیرجند برگزار شد.

سیزده به در در اصقول

مردم اصقول هم در روز سیزدهم  فروردین به صحرا وکوهستان های اطراف روستا می روند.مزارع شمال روستا مانند آب رزان ونوکک وسنگ اسپی هم از تفریح گاه های روستا می باشد.نقوتشک سبزی خوشمزه ی بهاری صحراهای اطراف اصقول است که طرفداران زیادی دارد.

برای نهار هم غذای ساده ای صرف می کنند.سر تختی میرزا قاسم-تگ راه بیرجند-کلاته ملک- کمر گل ارونه-تگ راه گز-راه چنشت-راه میناخان وکل هوت محل تفریح سیزده به در اصقول است.

۱

۲

۳

۴

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به فاصله ی جاده ی قدیم از دیوار باغ مجاور جاده توجه فرمایید .وحال موقعیت جاده ی جدید را ببینید.