تقدیم به شما

تقدیم به دوستان به مناسبت شب ۲۷ رمضان که اهمییتی مانند شبهای قدر دارد.

بسمه تعالی

 

گفتمش نقاش را نقشی بکش از زندگی                                با قلم نقش حبابی بر لب دریا کشید

گفتمش چون می کشی تصویر مردان خدا                              تک درختی در بیابان یکه و تنها کشید

گفتمش نامردمان این زمان را نقش کن                          عکس یک خنجر ز پشت سر پی مولا کشید

گفتمش راهی بکش کان ره رساند مقصدم                      راه عشق و عاشقی و مستی و نجوا کشید

گفتمش تصویری از لیلی و مجنون را بکش                    عکس حیدر(ع) در کنار حضرت زهرا(س) کشید

گفتمش بر روی کاغذ عشق را تصویر کن                                      در بیابان بلا، تصویر یک سقا کشید

گفتمش از غربت و مظلومی و محنت بکش                               فکر کرد و چهار قبر خاکی از طه کشید

گفتمش سختی و درد و آه گشته حاصلم                       گریه کرد آهی کشید و زینب کبری(س) کشید

گفتمش درد دلم را با که گویم ای رفیق                    عکس مهدی(عج) را کشید و به چه بس زیبا کشید

گفتمش ترسیم کن تصویری از روی حسین(ع)                           گفت این یک را بباید خالق یکتا کشید

اصقول زیبای ما4

اگر از مسیر کوه به اصقول سفر کردید توقف کوتاه در محل قنات معروف به حسن آباد را از دست ندهید.

آب سرد وگوارا از فراز کوه باقران..........................................................................................

معرفی اهالی 28

مرحوم کربلایی سید محمد حسینی فرزند مرحوم سید محمد علی فرزندمرحوم سید حسین فرزند مرحوم میرزا قاسم اصقولی از روحانیون اصقول بود که سالها در کسوت روحانیت با کد یمین وعرق جبین از راه کشاورزی امرار معاش نموده ودر سال ۱۳۷۰شمسی دار فانی را وداع گفت.

ایشان نسبت به رعایت شعایر اسلامی در روستا اهتمام خاصی داشتند.از جمله در یک جلسه عروسی یک خواننده غیر محلی شعری می خواند که در ان به زنان و دخترانی که پشت بام خانه های اطراف تماشاچی عروسی بودند توهین می شود.وایشان نسبت به این مورد عکس العمل شدید نشان می دهند.

متاسفانه تصویری از ایشان در دسترس نگارنده نمی باشد.از فرزند بزرگوار ایشان جناب آقا سید محمد کاظم ونوه های محترم ایشان خواستارم در صورت امکان عکسی از آن مرحوم در اختیار نگارنده قرار دهند.

شب قدر

در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان وسومین شب قدر هم از همه محبان اهل بیت واهالی محترم اصقول التماس دعای مخصوص دارم.

اگر امشب سر سجاده دل مهربانت لرزید

وقطره اشکی گوشه چشمان پاکت را نمناک کرد

به یاد من هم دستی به اسمان بلند کن

شاید خدا به حرمت نفس آسمانی فرشته های زمینیش

گوشه چشمی هم به من بیندازد.

التماس دعا

اصقول زیبای ما3

شبی برتر از هزار ماه

شب قدر است ، بیا قدر بدانیم کمی
خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی

شعله افتاده به ملک دلم از فرط گناه
دوست را از دل این شعله بخوانیم کمی

روح را صیقل آئینه دهیم از دل و جان
آه را تا ملکوتش برسانیم کمی

عهد بستیم و شکستیم بسی ! کاش که ما
بر سر عهد ، وفادار بمانیم کمی

پوشه از بار گناهان شده پر حجم ، بیا
رمضان است ، به آتش بکشانیم کمی ...

نگذاریم زبانه بکشد دوزخمان
بنشینیم و به اشکش ، بنشانیم کمی

بنشانیم نهالی به امید ثمری
چشمه از چشم به پایش بدوانیم کمی

و ارادت بنمائیم و بگوئیم : " الغوث "
ناله را تا به فلک نیز رسانیم کمی

                                     * امیر علی مصدق.نقل از خبرگزاری مهر

التماس دعای مخصوص .....

در سوگ اولین اختر آسمان ولایت

شب سوگوار

سپیده کاشانی

گذر دارد زمان بر جاده شب سوگوار امشب

مه از غم کرده روی خویش پنهان در غبار امشب

چه افتاده است یا رب در حریم گنبد گردون

که می ریزند انجم اشک حسرت در کنار امشب

مگر کشتند در محراب آن دلداده حق را

که دل در سینه می گرید زماتم زار زار امشب

نسیم مویه گر غمگین به گوش نخل می گوید

دوتا شد پشت چرخ از سوگ آن یکتاسوار امشب

ز تیغ شب پرستان در حریم مسجد کوفه

رخ فرزند قرآن شد زخون سر، نگار امشب

علی مولود کعبه حجت حق یار محرومان

به خون غلتید و شد فارغ ز رنج و انتظار امشب

سوی معبود شد، زندانی زندان آب و گل

شد از «فزت و رب الکعبه» این راز آشکار امشب

علی در چاه غم فریاد زد تنهایی خود را

شنو پژواک آن را از ورای شام تار امشب

بنال ای هم نوا با من سرشک از دیده جاری کن

که خون می گرید از این قصه چاه رازدار امشب

گل گلزار مسکینان مگر شد از خزان پرپر

که می بارند اشک از دیده چون ابر بهار امشب

دگر آن ناشناس مهربان از درنمی آید

که بنوازد یتیمان را به لطف بی شمار امشب

دلا پرواز کن سوی نجف آن قبله دل ها

سلام ما به بال شوق بر تا آن دیار امشب

بگو ای یار محرومان شب قدرت مبارک باد

تو را قدر  آفرین داده است قدر بی شمار امشب

«سپیده» سر به درگاه علی بهر شفاعت نه

مگر در پرتو لطفش دلت یابد قرار امشب

اصقول زیبای ما2

درخت انجیر کوهی جنب مزار اصقول که سالهاست بدون نیاز به آب سرسیز است.

التماس دعا در شبهای قدر

همسفر کوله بارت بر بند!
شاید این چند سحر فرصت آخر باشد ، که به مقصد برسیم
!
بشناسیم خدا را و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم ، می شود آسان رفت می شود کاری کرد که رضا باشد او!!
ای سبک بال در این راه شگرف در دعای سحرت، در مناجات خدایی شدنت هرگز از یاد نبر،
من جا مانده بسی محتاجم به دعای سحرت
..

شهادت مولای متقیان

فرا رسیدن ایام شهادت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی ابن ابیطالب (ع)بر مسلمین
 
عالم به خصوص هم ولایتی های محترم تسلیت باد
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی همه سایه‌ی هما را

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم به خدا قسم خدا را

به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه‌ی بقا را

مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را

برو ای گدای مسکین در خانه‌ی علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

بجز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر تست اکنون به اسیر کن مدارا

بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب
که علم کند به عالم شهدای کربلا را

چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان
چو علی که میتواند که بسر برد وفا را

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

بدو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت
که ز کوی او غباری به من آر توتیا را

به امید آن که شاید برسد به خاک پایت
چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را

چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان
که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را

چه زنم چونای هر دم ز نوای شوق او دم
که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را

«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنائی بنوازد آشنا را»

ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب
غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهریارا

شهریار

التماس دعا

پیام متولی ساخت حسینیه

 

بسمه تعالی

درجامعه اسلامی یکی ازکارهای عام المنفعه وباقیات وصالحات مشارکت درامور خیرونیکوکاری است دررابطه بااین امرمهم که ائمه اطهاروبزرگان دین مکرربدان سفارش کرده اندالحمدالله خداوندبزرگ به من توفیق عنایت فرمودتابتوانم باتلاش مداوم بمدت دوسال متوالی به کمک افرادخیرونیکوکارحسینیه ای دردوطبقه بازیربنای600مترمربع درروستای اصقول بنانمایم وانشاءالله به زودی کاراحداث آن به اتمام خواهدرسیدازدوستان وهم محلی های خودم استدعادارم مراازدعای خیرفراموش نفرمایندکمک ومساعدت مالی کلیه افراددراین رابطه موردتقدیروتشکرهمگان می باشد.اجرکم علی الله وعلی سیدالشهدا الاحقر:سیدمهدی هاشمی دبیربازنشسته آموزش وپرورش15/6/1388

حسینیه در دست احداث اصقول

طبقه دوم حسینیه اصقول که در شرف اتمام است.(یکشنبه ۱۵شهریور ۸۸)

 

اصقول زیبای ما

اصقول زیبا

ریشه نام اصقول 2

مطلب زیر هم بوسیله جناب آقای واعظی نوشته شده است .از این سرور محترم خواهشمندم خودشان را بیشتر معرفی نمایند .تا با ایشان آشنا شویم.

خوشحال شدم که به این نکته توجه کردید اما تا جایی که من به خاطردارم پیرمردها این روستا را" اسخول" می خواندند شخصا قدیمی ترین اسخولی که می شناختم پیرمرد قوی هیکلی بود به نام حسین اسخولی..خدارحمتش کند.اگر تلفظ درست "اسخول"باشد به وازگان اشکانی نزدیک تر است اغلب آثار باستانی این منطقه نیزمربوط به دوره اشکانیان است لذا خوب است دوستانی که دسترسی به منابع دارند در فرهنگ وازه های اوستایی و فرهنگهای مربوط به زبان پهلوی دنبال معنی این کلمات: اسکول یا اسخول بگردند ما را هم با خبر کنند..شاید هم ترکیبی باشد ازدو وازه: اس یا شاید اش+خول یا کول یا خوله

و نکته جالب اینجاست که اسکول کرج و مریوان نیز از نطرموقعیت طبیعی به اسکول بیرجند شبیهند قرار گرفته در دره و محاصره شده توسط کوههای اطراف..

مسافر زمان

با زدن زنجیر به قاب ان به سال ۱۳۵۵ برگشتم .وارد روستای اصقول شدم .در محل باغ حسن عباس دهها نفر کارگررا دیدم که ناوه می کشیدند ویک نفر خشت میزد.ناوه کش ها عبارت بودند از :

۱-محمد آخوند

۲-غلام علی برات

۳-محمد علی برات

۳-محمد علی مدا

۴-حسین عبادالله

۵-محمد الله

۶-محمد شیر

۷-خداداد سالار

۸-خداد غلامرضا

خشت زن علی الله بود.نصف باغ پر از خشت شده بود.حاج آقا موسوی برای آنها چای آورد .چند نفر ایستاده بودند و تماشا می کردند.سید محمد علی سجادی (خیاط)در مغازه خود مشغول خیاطی بود.ودونفر داخل آن نشسته و صحبت می کردند.آقای بخشی معلم روستا از کوچه گذشت.وچندی بعد صدای "خدا قوت" میرزا خزاعی که از آب رزان می امد بلند شد.صدا ماشینی بلند شد.وچند نفر پرسیدند صدای چه بود.یک نفر گفت مشتی قنبر معامله گر آمده است.

یک دانش اموز دبستان از جلوی پنجره کارگاه قالی بافی سید مهدی هاشمی رد شد.عباس علی حاجی ظرف آبی را از پنجره داخل کوچه ریخت واو را خیس کرد.

نزدیک غروب دهها زن ودختر با سبو برای بردن آب به دهن کاریز آمدند.سید محمود که برای بردن آب امده بود گفت اسیا به نوبت .....آسیا به نوبت.....کربلایی سید مهدی با خر و جورجین ودو سبو برای برداشتن آب امد.

یک مرتبه دهها گوسفند تشنه برای خوردن آب کنار رود بند امدند ورجبعلی از دنبال آنها وهمه را کنار زد واز قنات آب خورد .مثل همیشه با نقاب انداختن وبا خنده گفت :

اگر خواهی که لذت بینی از آب                 نقاب انداز بخور مثل خر و گاو

وبا رسیدن وقت مغرب صدای اذان سید محمد حاج آقا بلند شد.

الله اکبر

الله اکبر

ومن با زدن زنجیر به قاب به سال ۸۸ برگشتم.

ریشه نام اصقول1

"جالب است بدانيد بنا به گفته پدرم در نامه هايي كه از طرف آقا سيد ابوالفضل سجادي (فرزند آقاي حاج سيد حسين سجادي از علماي قديمي اين روستا)قاضي دادگستري مشهد به پدربزرگم ميرزا محمدعلي خزاعي نوشته ميشد نام اين روستا اسكول ذكر ميشد".(آقای رضا خزاعی فرزند حاج نجفعلی مقیم مشهد)


با توجه به نظر جناب آقای واعظی و هم چنین نظر بالابا ید بگویم در اطرف روستای اصقول چند روستا وجود دارد که نام انها به کلمه" اسکول"شبیه است از جمله روستای "اسکوک"وروستای "اسفهرود"و"استنک"وحتی نام هایی مانند اسفدن و.....که می توان برای ریشه یابی اصقول استفاده کرد.

ضمنا جالب است که در تلفظ عامه در روستا هم بیشتر "اسکول" تلفظ می شود.

همچنین چند روستا به نام اسکول در ایران وجودارد .از جمله روستای "اسکول دره "در کرج و روستای "اسکول سفلی "در مریوان.

منتظر نظرات شما در این خصوص هستم.

پیام یک عزیز

یکی از بازدید کنندگان عزیز وبلاگ به نام "واعظی"مطلب جالبی در خصوص نام روستای اصقول نوشته اند ضمن تشکر از ایشان از دوستان عزیز درخواست می شود نظر خود را اعلام فرمایند.

اقا سید جواد طالبی. موفق باشید بفرماییدکه به نظر شما و اهالی اصقول معنی این نام چیست؟ فکر نمی کنید املای ان به این شکل درست نیست؟ ما به گردویی که مغز آن در داخل چینهای پوست گیرافتاده باشد گردوی "اسکول"می گوییم شبیه همین کلمه در زبان انگلیسی نیز هست که به معنی در هم پیچیده ودر هم تنیده شده است.فکر نمی کنید نام اسکول هم درواقع یک نام اصیل پارسی است وبه علت در برگرفته شدن این روستا توسط کوههای اطراف آن را به این نام خوانده اند؟ شکی نیست که این روستا درمجاورت روستاهایی با نامهای بسیار قدیمی پارسی مانند چنشت گز مازان گیو استانست( استادذیس) فریز(شاید پاریزمثل نمونه ان درکرمان)خراشاد چاچ و..نامی قدیمی و پارسی می باید داشته باشد که
" اصقول"مشابهتی با نامهای پارسی ندارد .شاید درست آن اسکول یا چیزی شبیه این باشد که من اطلاع ندارم.یادمان باشد که زبان انگلیسی و آلمانی مانند زبان پارسی ازدسته زبانهای هند-اروپایی هستند یعنی ریشه زبانی آنها مشترک است.. موفق باشید.

یاد ایام گذشته

وقتی عبارات با لاکه در حقیقت شعری از سعدی است می خوانم به یاد شب های عروس کشان اصقول می افتم.در اصقول مسیر خانه عروس تا خانه داماد پیاده طی می شود.نیمی از مسیر با رقص و آواز ونیمی با خواندن این شعر طی می شد.چندین نفر با هم همخوانی می کردند.

وهم چنین شعر دیگری به مضمون زیر

محمد یا محمد یا محمد

محمد یا علی مولا محمد

نیز خوانده می شد.

مراسم عروس کشان در تابستان ۱۳۶۲(بیست وشش سال قبل)روستای اصقول

امروزه در عروسی اهالی اصقول که در شهر برگزار می شود در پایان مراسم عروس کشان که با خودرو انجام می شود .در هنگام پیاده شدن عروس از ماشین  ورفتن به خانه داماد این اشعار خوانده می شود.

 

بدون شرح

کشمان بالای اصقول ........................................

وسایل سفر در اصقول قدیم

در زمان قدیم وقبل از آمدن وسایل موتوری عمومی ترین وسیله جهت مسافرت الاغ بود.هر خانواده اصقولی بدون استثنا دارای حداقل یک الاغ بودند.هنگام مسافرت بعد از گذاشتن "پالان"روی پشت الاغ خورجین را روی پشت حیوان گذاشته و وسایل سفر را به طور مساوی داخل خورجین می گذاشتند.وروی خورجین بسته به موقعییت اجتماعی و وضعییت مالی روپوش یا قالیچه نفیس می انداختند.هر الاغ دارای افسار و زنجیر و میخ طویله بود.استفاده از اسب و شتر به نذرت انجام می شد.

مردم فاصله بین روستا تا بیرجند را از طریق راه کوهستانی به طول ۴۵کیلومتر طی می کردند.با راه اندازی اتوبوس بین بیرجند و بهدان مردم فاصله بین بیرجند تا بهدان به طول ۲۵ کیلومتر را با اتوبوس وبقیه مسیر به طول ۲۰ کیلومتر را پیاده طی می کردند.برخی از افراد هم با زارع یا فرزندش همراه الاغ تا بهدان می رفتند وزارع آنهاالاغ را به روستا بر میگرداندودر برگشت دوباره برای اوردن انها به بهدان می رفت.در دهه ۵۰چند وانت ودر دهه ۶۰ واوایل دهه ۷۰مینی بوس کار جابه جایی مسافر را انجام می داد.از اوسط دهه ۷۰ با زیاد شدن خودرو های شخصی وسایل نقیله عمومی برچیده شده اند.

دوبیتی

از اینجا تا به بیرجند سه گداره

گداره اولی نقش ونگاره

گداره دومی مخمل بپوشم

گداره سومی دیدار یاره


گل سُرخ و سفيدُم كي ميايي؟

 

بنفشه بَلگِ بيدُم كي ميايي؟

 

تو گفتي گل درآيِه مُو ميايُم

 

گل عالم تموم شد كي ميايي؟

مراسم سنتی حنابندان

در عروسی زمان قدیم دست وپا ی عروس و داماد وسر آنها را حنا می کردند.ولی امروزه انگشت کوچک یا کف دست را برای تنها چند ثانیه حنا می کنند.

رمضان در اصقول

در زمان قدیم در اصقول که از رادیو و تلویزیون خبری نبود در ۲۹ شعبان مردم خود استهلال می کردند و در صورت رویت ماه بوسیله افراد موثق که روحانیون وبزرگان روستا بودند روز بعد روزه می گرفتند.در سحر ماه مبارک رمضان افرادی بودند که با خواندن شعر وحرکت با فانوس در کوچه ها مردم را بیدار می کردند.  مرحوم پدرم از جمله این افراد بودند.وخود به خاطر دارم که در سحر ماه مبارک رمضان شعر

الله تویی از دلم اگاه تویی                                     گمراه منم نماینده راه تویی

........

را می خواندندوبا رفتن به کوچه های روستا مردم را بیدار می کردند.افطار هم مرحوم پدرم اذان می گفتند واین سنت را بیش از ۵۰ سال ادامه می دادند.

در ۲۹ رمضان هم برای دیدن ماه نو استهلال انجام می شد.در روز عید فطر فطریه را که گندم بود به فقرا می دادند.وبا رفتن به منزل بزرگان عید را به آنها تبریک می گفتند.

در سن کودکی که بودم ماه مبارک رمضان مصادف با مرداد و تیر بود.هم هوا گرم بود وهم روز ها طولانی واز طرفی موسم درو محصولات کشاورزی بود.مردم روزه دار بعد از خوردن سحری به مزارع می رفتند وتا ساعت ۱۰ صبح مشغول درو بودند .وبا گرم شدن هوا به خانه می امدند.عده ای هم برای فرار از گرما به زیر سایه درختان می رفتند وکنار جوی آب پای خود را داخل اب می گذاشتند.شب های ماه مبارک هم هر شب جلسه روضه در محل مسجد دایر بود.

اصقول در مطبوعات

روزنامه خراسان

صفحه S06 شهرستانها (جنوبي) ، شماره سريال 17341 ، تاريخ انتشار 880527

هفته دولت 31 پروژه عمرانی در بخش مود به بهره برداری می رسد.

بخشدار مود در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تشكیل ستاد گرامی داشت هفته دولت در این بخش گفت: 31 پروژه عمرانی، فرهنگی، آموزشی و كشاورزی هفته دولت در مود به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: افتتاح دفتر ICI در اسفزار، ساختمان دهیاری روستای چنشت، غسالخانه روستاهای تناك، كریم آباد، نوكند، حسینیه اصغول، راه اندازی تلفن خانگی روستای كلاته بازدید و واگذاری اسناد مالكیت خانه های روستایی از دیگر پروژه های هفته دولت در بخش مود است.

بیا برگردیم

 رسم اين شهر عجيب است بيا برگرديم              قصد اين قوم فريب است بيا برگرديم

عشق بازيچه شهر است ولي در ده ما               دخترعشق نجيب است بيا برگرديم

کرمها دردل هرکوچه اقامت دارند                       روستا مامن سيب است بيا برگرديم

چه حسابيست دراين شهرکه درمبحث جبر        جاي بعلاوه، صليب است بيا برگرديم

معرفی اهالی 27

تصویر تعدادی از اهالی غیر سادات اصقول

یک پیشنهاد

در بعضی از پست ها چند نظر ثبت شده بود مبنی بر اینکه این وبلاگ بیشتر به سادات اصقول می پردازد.برای رفع این مشکل از بازدید کنندگان غیر سادات در خواست می شود به موارد ذیل عنایت بفرمایند.

۱-عزیزانی که عکس یا مطلب خاصی دارند در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل ویا حتی به صورت حضوری در اختیار اینجانب قرار دهند تا در وبلاگ بگذارم.

۲-با توجه به اینکه معمولا اینجانب به جلسات شادی غیر سادات دعوت نمی شوم  آرشیو عکس وبلاگ فاقد عکسهای غیر سادات می باشد.وهیچ قصد عمدی در خصوص مطرح نشدن نام غیر سادات وجود ندارد.

 

معرفی اهالی 26

فرزندان و نوه های مرحوم سید محمد تقی طالبی

معرفی اهالی 25

فرزندان ونوه های مرحوم کربلایی سید مهدی حسینی

عروسی اصقولی

 

مراسم ازدواج آقای رضا خزاعی -بیرجند-۲۴/۵/۸۸